top of page
  • saartjeduerinck

STEMOOV

Bijgewerkt op: 5 jun.

STEM Onderzoekend Ontwerpend en Verbindend leren






De Vlaamse overheid ontwikkelde in 2015 een STEM-kader als houvast om op een bewuste manier met STEM om te gaan (Vlaamse Overheid, Departement Onderwijs & Vorming, 2015). Dit STEM-kader werd als vertrekpunt gebruikt voor het uitwerken van het STEMOOV-model. 


STEMOOV (‘STEM move’) staat voor ‘STEM Onderzoekend, Ontwerpend en Verbinden leren’ en is een model in beweging dat (STEM)-lerenden, -leraren en -onderwijsontwikkelaars ondersteunt bij het verwerven van STEM-geletterdheid en het ontwikkelen van hun STEM-vaardigheden en -competenties. Het model kan ingezet worden om STEM onderwijs van kleuter tot hoger onderwijs vorm te geven en bestaat uit drie grote delen: onderzoekend leren, ontwerpend leren en verbindend leren.


Onderzoekend leren

Onderzoeken en leren zijn nauw met elkaar verbonden. Vooral jonge kinderen nemen spontaan een onderzoekende houding aan bij het ontdekken van de eigen leefwereld. Door deze onderzoekende houding en het uitvoeren van onderzoeksopdrachten actief te blijven stimuleren, vooral ook op latere leeftijd, verwerven kinderen/jongeren nieuwe kennis. STEM-lerenden breiden niet enkel hun kennis uit, maar leren ook kritisch nadenken door de juistheid van eerder verworven kennis. Daarbij is een onderzoekende en ontdekkende ‘uitprobeerhouding’ van de leraar zelf ook een belangrijke succesfactor. Het onderzoekend leren verloopt op een systematische wijze, waarbij leerlingen de verschillende stappen van de onderzoekscyclus doorlopen. Het proces kan op elk moment bijgestuurd worden en er kan op elk moment geschakeld worden tussen de verschillende stappen. De STEM lerende kan elk van de verschillende stappen binnen het onderzoekend leren ook meerdere keren doorlopen.


Ontwerpend leren

Het ontwerpend leren vertrekt meestal vanuit een behoefte of wens van een persoon of ‘stakeholder’. ​Essentieel bij het ontwerpend leren is dat elke leerling ruimte krijgt om zijn/haar creatieve verbeelding aan te spreken. Door afwisselend divergerend en convergerend denken (principes van design thinking) toe te laten leert de leerling eigen ideeën omzetten naar een concreet, tastbaar eindproduct. Dit betekent dat het ontwerpend leren in de eerste plaats een creatief proces is waarbij leerlingen zelf met ideeën komen om deze daarna kritisch te vertalen naar een eigen eindproduct.



Verbindend leren

Verbindend leren is de motor van het ontwikkelde STEMOOV-model en de lijm die S.T.E.M. samenbrengt tot STEM. Verbindend leren staat voor de volgende vier verbindende elementen die hieronder uitgebreid besproken zullen worden:

  • Verbinden met de fysische wereld;

  • Verbinden met elkaar: door communiceren en samenwerken;

  • Verbinden met denk- en doevaardigheden van een hogere orde;

  • Verbinden van onderzoekend en ontwerpend leren (iteratief proces).



Het STEMOOV-model is een zeer dynamisch model en kan aangepast worden in functie van de noden van de STEM-lerenden. Binnen het model kunnen de verschillende stappen meerdere keren doorlopen worden en kunnen beide processen van onderzoekend en ontwerpend leren in elkaar overgaan.


Wil je meer weten over het STEMOOV-model neem dan gerust een kijkje op de website https://www.stemportaallimburg.be/STEMOOV



6 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page