Start to STEM
Ben jij een startende STEM-leerkacht of draai jij al iets langer mee, maar ben je zoekend naar nieuwe inzichten en inspiratie? Tijdens deze vorming krijg je een duidelijker inzicht in STEM op de klasvloer. We gaan aan de slag met de basisprincipes van STEM, wat is STEM wel vs wat is STEM niet, aangevuld met praktijkvoorbeelden onder de vorm van uitgewerkte iSTEM-projecten.
Inhoud
Iedereen is overtuigd van het belang van 21ste eeuwse competenties voor onze huidige en komende generaties. Het aanbieden van STEM onderwijs vanaf jonge leeftijd maakt daar een essentieel onderdeel van uit. Maar hoe geef je dat STEM onderwijs vorm? Hoe maak je nu van vier eilanden science, technology, engineering en mathematics interdisciplinair, interactief, inclusief en geïntegreerd STEM onderwijs?
Om hier een antwoord op te geven, bieden we een traject aan voor leerkrachten die hun eerste stappen zetten in het STEM-onderwijs en leerkrachten die al wat ervaring hebben, maar zoekende zijn in het vertalen van STEM naar de klasvloer. Aanvankelijk worden de basisprincipes van STEM-onderwijs toegelicht, wat is STEM en wat is het niet? Vervolgens wordt deze theorie vertaald naar de klasvloer aan de hand van bestaand STEM-materiaal. Vervolgens zetten jullie de eerste stappen in het toepassen van de theorie (basisprincipes STEM-onderwijs) door aan de slag te gan met het (eigen) lesmateriaal en het STEMmiger te maken.
Doelstelling
Op het einde van het traject heb je als deelnemer:
-
ervaren wat STEM nu precies inhoud aan de hand van bestaande iSTEM-projecten;
-
inzicht in de basisprincipes van STEM-onderwijs;
-
de principes van STEM toegepast op bestaand lesmateriaal;
-
je eigen lesmateriaal STEMmiger gemaakt;
Programma
-
Module 1: Je maakt kennis met STEM door zelf een STEM-project te doorlopen (learning by experiencing). Bij het project dat je doorlopen hebt, hoort een koffer die je kan ontlenen zodat dit materiaal makkelijk transfereerbaar is naar jouw context en leerlingen. Je kan met dit materiaal onmiddellijk aan de slag. Maar het is ook belangrijk even stil te staan bij wat kwaliteitsvolle STEM-activiteiten nu precies zijn. Je komt zelf tot enkele belangrijke principes van goed STEM-onderwijs.
-
Module 2: De inzichten uit module 1 worden nu toegepast op jouw context. Idealiter vertrek je vanuit je eigen materiaal (een bestaand techniek of ander project, een labo, een bedrijfsbezoek of zelfs een gewone lesactiviteit). In kleine teams denk je na hoe je jouw materiaal kan verSTEMmen in kleine stapjes en zo te streven naar meer kwaliteitsvol STEM-onderwijs. Zo kan je naar huis gaan met (naast het bestaand STEM-project uit module 1) concrete handvaten om iets binnen jouw eigen lessen uit te testen.
Doelgroep
Beginnende of zoekende STEM-leerkrachten. We richten ons op leerkrachten secundair onderwijs van de verschillende finaliteiten.
Deze vorming vergt geen specifieke voorkennis en kan gevolgd worden als individuele leerkracht.
Begeleiding
De cel iSTEM Inkleuren bundelt de expertise van vele partners om leerkrachten te ondersteunen in het vormgeven van hun STEM onderwijs. Dit doen we via coaching op maat, nascholing en het aanbieden van inspiratievol materiaal.
De nascholing zal verzorgd worden door 2 iSTEM coaches.
Data
20 november 2024 van 9.00 tot 16.30 u.
Locatie
Hasselt, Hogeschool PXL
Inschrijving en praktische informatie
Deze vorming wordt gratis aangeboden.
Inschrijven is verplicht.
-
Eerste semester: inschrijvingensformulier
Contactpersonen:
Saartje Duerinck (coördinator STEM Portaal Limburg) saartje.duerinck@auhl.be